неділя, 9 жовтня 2016 р.

Методичний прийом "Кинутий камінь"




Опис прийому, алгоритм роботи        Технологію "Кинутий камінь" запропонував відомий казкар і журналіст Дж. Родарі. Цей прийом дозволяє "набрати лексичні одиниці" для твору, статті, розповіді.
        Суть прийому в наступному: дається одне слово по темі. Завдання учня: назвати якомога більше предметів, явищ, епітетів, пов'язаних з цим словом - ті, які спливають як асоціації.
         Виходить, що задане слово - начебто камінь, кинутий у воду, а розходяться кола - це і є ті слова і асоціації, які спливають у пам'яті. В цьому відношенні прийом дуже схожий на прийом вільних асоціацій, так як передбачає вільний "потік свідомості".
         Далі йде етап аналізу: кожне слово потрібно співвіднести з темою уроку і залишити тільки ті, які знадобляться при складанні розповіді, написанні твору.
          Як використовувати прийом "Кинутий камінь" на уроках      
Наприклад, на уроці української мови належить написати твір на тему "Весна". Учням дається слово: "весна". Вони повинні згадати все, що вони пам'ятають про весну.     
       Зразкові варіанти: тепло, аромат, квіти, жовті мімози, мама, свято, крапель. Записуються всі слова - без коментарів і роздумів. Тільки потім починається відбір - про що саме буде написано в творі.
        Інший варіант: можна розташувати слово по вертикалі і на кожну букву слова придумувати нові слова: В - веселощі, захват, верба; Е - їжа, їжак, ялина; С - сонце, світло, собака і т.д. І нехай на перший погляд, начебто нічого не пов'язує собаку і весну. Зате когось може осяяти ідея: написати про випадок з собакою, який трапився навесні.
        Прийом "Кинутий камінь" можна використовувати при актуалізації опорних знань, рефлексії, підготовці до контрольних уроків тощо.

Немає коментарів:

Дописати коментар